new_web.png
 
DIECÉZNY
KATECHETICKÝ
ÚRAD
Spišskej diecézy
logo.png
Pastorácia
manželstiev a rodín
Spišskej diecézy
logo-2.png
 
Hlavná stránka
 
 
Rok Božieho slova
 
 
Školské vyučovanie náboženstva
 
 
Farská katechéza
 
 
Manželstvo a rodina
 
 
Často kladené otázky
 
 
Katechetické ozveny
 
 
Foto & video
 
 
Biblická olympiáda
 
 
Boží sluha biskup Ján Vojtaššák
 
 
Rok sv. Martina
 
Podujatia
Momentálne nie sú k dispozícii žiadne nadchádzajúce podujatia.
icon_fb.png Nájdete nás
na Facebooku
Katechéza v Spišskej diecéze
icon_youtube.png Náš kanál
na Youtube
Kanál DKÚ Spišskej diecézy
Počítadlo návštev
celkom :: 1707254
dnes :: 47     online :: 1
za posledný
týždeň :: 797     mesiac :: 3388
 
slide_20160401110000oiu.jpg slide_20160401110000fds.jpg
     
Dnes je Nedeľa 4. Júna 2023 :: Meniny má Lenka
Liturgický kalendár Liturgia hodín
Veni Sancte a celodiecézny katechetický deň 2020
Publikované :: 2020-08-13 11:48:29
Pozývame vás na Slávnosť Veni Sancte na začiatok školského roka 2020/20201 a... [zobraziť viac]
Katechetické ozveny 4 - 2019/2020
Publikované :: 2020-05-29 17:20:17
Pred slávnosťou Zoslania Ducha Svätého ponúkame nové číslo... [zobraziť viac]
AKTUÁLNA PONUKA METODICKÝCH POMÔCOK 2020
Publikované :: 2020-05-27 11:31:48
Pomôcky a literatúra, ktoré sa vám môžu zísť. Môžete si ich objednať... [zobraziť viac]
 
-|- Rok sv. Martina
[späť]

Meditácia obrazu – Martin z Tours

Publikované :: 2016-11-25 14:16:36
Ihneď na prvý pohľad vidíme, že obraz je v mnohom iný, ako ho poznáme z ikonografickej tradície. Martin svoj plášť neroztína šabľou, ale svojím plášťom akoby chcel žobráka objať. Dáva žobrákovi viac, ako len plášť. Dáva mu svoju lásku a nielen almužnu! Obaja, Martin aj žobrák, sú v strede obrazu. Žobrák je pre Martina centrom pozornosti a preto je aj na obraze v centre – viac v popredí. On je stredobodom Božej lásky, ktorá sa stala viditeľnou v Martinovom objatí. Obrazy s touto tematikou vždy upozorňovali na sociálne a politické aspekty, ale zostali v zajatí myslenia doby. Tomu, kto potrebuje, pomôžem, ale dôvod jeho biedy a odstránenie príčin tejto biedy ma až tak nezaujíma.
    Martin tu chráni chudáka nielen pred smrťou zamrznutím, ale aj proti jeho osamelosti uprostred nevšímavého sveta. I keď kôň dominuje v ľavej časti obrazu a svojou belobou len podčiarkuje tvrdosť ľadovej zimy, v obraze sa tiahne červeň Martinovho plášťa odhora až dolu, do hĺbky ľudskej biedy, kde svojím plášťom objíma Kristovu ranenú ruku.
Pripomína nám to ešte jednu legendu. Martinovi sa zjavil diabol v podobe Krista, ale Martin sa nedal zviesť, diabla vyhnal, lebo „nemal rany“. Na otázku, že tie vo večnosti nepotrebuje Martin odpovedal: „Kristus, ktorý nemá rany, nie je pre mňa Kristom. Odíď!“ A diabol  naozaj zmizol.
    Na tomto obraze vidíme ruku, ktorá ukazuje na kus plášťa, ktorý dostal žobrák. Jedná sa o evanjeliové verše Mt 25,40. Kristova ruka ukazuje zároveň aj na mrznúceho chudáka. Tento je nedostatočne oblečený, na jednej ruke má obväzy, je ranený, alebo mu už ruka odmrzla, z handier sa vynára polonahé telo, hlboko ponorené do vlastnej biedy. Záhyby tmavej látky vnímajme nie ako oblečenie ale ako symbol. Vidíme tam však moderné tenisky. Tie preniesli žobráka z historickej perspektívy do našej súčanosti.
Bieda a chudáci sú žiaľ i súčasťou našej modernej doby. Symbolom tejto biedy je nám už známa postava dievčatka z varšavského geta.
    Ono nás upozorňuje na nesmiernu biedu detí sveta, ktoré žijú ako utečenci, bezdomovci, žobráci, telesne i duševne vykorisťované a zneužívané deti sveta. Dohnal ich k tomu ľudský egoizmus a tak sa z pazúrov biedy a väzenia nedokážu samé vyslobodiť. Znakkom toho je ostatný drôt.
    Na krku koňa vidíme inú známu postavu. Je to dievčatko z rozprávky bratov Grimmovcov Hviezdne toliare, ktorá tiež dobrosrdečne všetko rozdala a došla do hlbokého lesa celkom nahá. Tu na ňu padali hviezdy, ktoré sa zmenili na dukáty a dostala ako dar novú košieľku – nebeskú blaženosť. Aj ona vlastne v lese zamrzla.
    Všimnime si ešte jedno. Toto dievčatko ako i Martin sú na obraze hore. To sú tí, ktorí pomáhajú. Medzi nich patrí i kôň, ktorý je sprievodcom Martina, je to podobné ako je dobytča sprievodcom milosrdného Samaritána v Lk 10.
    Dolu je trojica trpiacich: dieťa – dievča, žobrák – dospelý muž – a Kristus, ktorý sa s trpiacimi identifikuje a solidarizuje. Hviezdy z rozprávky padajú aj na Martina a okolo jeho hlavy tvoria svietiaci lem, ktorý už naznačuje jeho svätožiaru. Toto je lesk Božej milosti a dobroty, ktorá sa tu stala svetu viditeľnou v osobe mladého rímskeho dôstojníka, vnútorne dokonale pripraveného na prijatie sv. krstu.
    V pravej časti obrazu vidíme hradby mesta. Za nimi je život v istote a v teplých domovoch. Vonku však vládne zima a tma. Sneží. Žobráka nič nechráni proti tejto zime. Ale mestská brána je otvorená. Mostom prechádza lampiónový sprievod dnešných detí.
Je to most spájajúci minulosť a prítomnosť, ktorá od čias sv. Martina predstavuje 17 storočí.

    Autorka tak vytvorila vzácny obraz, plný hlbokých výpovedí a príbehov. Môžeme povedať, že ak sme dostatočne vnímaví a otvorení pre Božiu lásku, môžeme ho nazvať teologickým dielom, ktoré v nás prebúdza citlivosť pre podstatu Ježišovho učenia: „Milujte sa, ako som vás ja miloval!“ (Jn 15,12)

Počet súborov na stiahnutie: 1
icon_picture.png
.jpg [225 kB]  Počet stiahnutí: 328x
 
pict_2016112514180883f.jpg
Zdroj: R. AGETHEN Martin z Tours
 
Počet zobrazení: 1461x
 
 
     
© Diecézny katechetický úrad Spišskej diecézy 1997 - 2023   Všetky práva vyhradené!   ::   CMS Design & code by Ladislav KOVÁCS iDT