Verím v Ducha Svätého /katechéza/
Publikované :: 2015-01-12 10:32:31
Ciele katechézy:
Kognitívny: - na základe biblických textov definovať pojem Ducha Svätého, - pomenovať účinky a prejavy Ducha Svätého, - spoznať dary a ovocie Ducha Svätého.
Afektívny: - uvedomiť si veľkosť daru a pôsobenie Ducha Svätého v živote Ježiša, Márie, v živote Cirkvi a živote mojom.
Psychomotorický: - formovať návyk modlitby k Duchu Svätému - prosby o pomoc, vzývania Ducha Svätého, - zapamätať si sedem darov Ducha Svätého a ovocie Ducha Svätého.
Pomôcky: Sväté písmo, Youcat príručky, texty biblických príbehov, nákresy, sviečky, obraz, ohnivé jazyky,
Metódy: rozprávanie, práca s textami Svätého písma, práca s Youcatom, čítanie, spev, modlitba, brainstorming, porovnávanie biblických príbehov, práca v skupinách,
Stratégia: kombinovaná
ÚVOD
Motivácia - doplňovačka Učiteľ číta vety, ktoré žiaci doplňujú. Správne slová napíšu pod seba na tabuľu. Prežívaš veľkú radosť, - keď dostaneš niečo pekné, nejaký... (dar) - keď šťastne prežiješ ťažkú príhodu alebo... (udalosť) - keď môžeš byť ako kresťan užitočný aj pre ... (cirkev) - keď spoznáš akú máš cenu alebo... (hodnotu) Riešením je slovo DUCH. Rozhovorom upriamime pozornosť žiakov na význam tohto slova, kto je duch, čo znamená toto slovo. Žiaci hovoria i nasledovné: duchovia strašia na hradoch; v rozprávke sú vo fľaši a nesmieme ich vypustiť; o múdrych ľuďoch a spisovateľoch hovoríme, že majú veľkého ducha; niekedy pri rozlúčke hovoríme, že duchom budem s vami alebo môj duch ostáva s vami. Aj Sväté písmo hovorí o Duchu Svätom. O akom Duchu hovorí Sväté písmo? Kto je teda Duch Svätý? Vyzveme jedného žiaka, aby nám tému vyučovacej hodiny napísal na tabuľu: Verím v Ducha Svätého.
HLAVNÁ ČASŤ
Práca s biblickým textom
Na tabuľu pripevníme jednoduché obrazy (náčrty, kresby biblických udalostí alebo ich sami kreslíme na tabuľu súčasne s tým, čo hovoríme). Učiteľ voľne prerozpráva tri biblické udalosti, alebo vyzve žiakov, aby texty prečítali zo Svätého písma.
1. Eliášova obeta na Karmeli – 1 Kr 18, 30-39
Vtedy hovoril Eliáš všetkému ľudu: „Poďte ku mne!“ Všetok ľud pristúpil k nemu a on opravil zborený Pánov oltár. Eliáš vzal dvanásť kameňov podľa počtu synov Jakuba, ktorému Pán povedal: „Izrael bude tvoje meno.“ Z kameňov postavil oltár v Pánovom mene a okolo oltára urobil jarček na dve sey zrna. Poukladal drevo, rozsekal býčka a položil ho na drevo. Potom povedal: „Naplňte štyri vedrá vodou a vylejte na obetu a na drevo! Nato vravel: „I druhý raz!“ Urobili to aj druhý raz. Vtedy povedal: „I tretí raz!“ A spravili to aj tretí raz, takže voda tiekla okolo oltára, aj jarček naplnila voda. Keď už bol čas obety, prorok Eliáš pristúpil a povedal: „Pane, Bože Abraháma, Izáka a Izraela, dnes ukáž, že ty si Boh v Izraeli a ja som tvoj služobník a že som toto všetko urobil na tvoje slovo! Vyslyš ma, Pane, vyslyš ma, nech sa tento ľud dozvie, že ty si Pán, Boh, a že ty si obrátil ich srdce späť!“ Vtom spadol Pánov oheň a strávil obetu, drevo, kamene, zem a zlízal aj vodu, ktorá bola v jarčeku. Keď to všetok ľud videl, padol na tvár a hovoril: Pán je Boh! Pán je Boh!“
2. Boh sa zjavuje Mojžišovi v horiacom kríku – Ex 3, 1-8
Mojžiš pásol ovce svojho tesťa, madianského kňaza Jetra. Keď raz hnal ovce na púšť, došiel k Božiemu vrchu Horeb. Tu sa mu zjavil Boží anjel v ohnivom plameni z tŕňového kríka. Keď naň hľadel, videl, že tŕňový krík horí plameňom, ale nezhára. Vtedy si Mojžiš povedal: „Pôjdem a obzriem si ten čudný jav. Prečo tŕňový krík nezhorí.“ Keď Pán videl, že prichádza, aby si to obzrel, Boh naňho z tŕňového kríka zavolal: „Mojžiš, Mojžiš!“ On odpovedal: „Tu som.“ I hovoril mu: „Nepribližuj sa sem! Zobuj si z nôh obuv, lebo miesto, na ktorom stojíš, je zem svätá!“ A pokračoval: „Ja som Boh tvojho otca Abraháma, Boh Izáka a Boh Jakuba.“ Vtedy si Mojžiš zakryl tvár, lebo sa bál pozrieť na Boha. A Pán mu povedal: „Videl som utrpenie svojho ľudu v Egypte a počul som jeho volanie pre pracovných dozorcov. Viem o jeho utrpení. Preto som zostúpil, aby som ho vyslobodil z moci Egypťanov a vyviedol ho z tej krajiny do krajiny krásnej a priestrannej, do krajiny, ktorá oplýva mliekom a medom ...
3. Zoslanie Ducha Svätého – Sk 2, 1-8
Keď prišiel deň Turíc, boli všetci vedno na tom istom mieste. Tu sa náhle strhol hukot z neba, ako keď sa ženie prudký vietor, a naplnil celý dom, v ktorom boli. I zjavili sa im akoby ohnivé jazyky, ktoré sa rozdelili, a na každom z nich spočinul jeden. Všetkých naplnil Duch Svätý a začali hovoriť inými jazykmi; ako im Duch dával hovoriť. V Jeruzaleme boli Židia, nábožní ľudia zo všetkých národov, čo sú pod nebom. Keď sa teda strhol tento hukot, mnoho sa ich zbehlo a boli zmätení, lebo každý ich počul hovoriť svojím jazykom. I stŕpli a udivení vraveli: „Nie sú títo všetci, čo tu hovoria, Galilejčania? A ako to, že ich každý z nás počuje vo svojom vlastnom jazyku, v ktorom sme sa narodili?
Po prečítaní jednotlivých textov kladieme otázky na porozumenie textu, aby žiaci pochopili význam textu. 1. Eliášova obeta na Karmeli – 1 Kr 18, 30-39 (Boh sa na hore Karmel dáva človeku spoznať, že on je. Na Eliášovu modlitbu oheň z neba zapáli obetu, ako dôkaz, že je pravý Boh, že je tu prítomný medzi nimi.) 2. Boh sa zjavuje Mojžišovi v horiacom kríku – Ex 3, 1-8 (Boh sa zjavuje v ohni, v horiacom kríku a predstavuje sa Mojžišovi) 3. Zoslanie Ducha Svätého – Sk 2, 1-8 (Ježiš zoslal apoštolom svojho Ducha v podobe ohňa, ohnivých jazykov)
Potom položíme otázku: Čo spája tieto príbehy, čo majú spoločné? Vo všetkých troch biblických udalostiach sa hovorí o ohni. Ak máme na tabuli nákresy, vyzveme žiaka, aby pod nich napísal slovo OHEŇ.
So žiakmi vedieme rozhovor o tom, čo spôsobil oheň v 1., 2., a 3. úryvku. Inou možnosťou je, že žiakov rozdelíme do skupín, rozdáme texty, v ktorých podčiarkujú odpoveď na otázku: Čo spôsobil oheň: • v l. texte (spadol Pánov oheň a strávil drevo, kamene, zem, zlízal vodu), • v 2. texte (tŕňový krík horí plameňom ale nezhára) • v 3. texte (ohnivé jazyky sa rozdelili a na každom spočinul jeden)
Práca so symbolom
V tejto časti môžeme pracovať so symbolom ohňa vo všetkých štyroch rovinách: vecnej, objektívnej, subjektívnej, náboženskej – oheň je symbolom Božej prítomnosti. Boh je tu prítomný, zjavuje seba, spôsobuje zmenu, dáva silu, mení ľudí, zjavuje svoje zámery, povoláva k spolupráci. Je prítomný „v ohni“. Tak ako oheň zachváti a spaľuje všetko, vyžaruje svetlo a teplo, aj oheň Ducha Svätého roznecuje lásku, svetlo a obnovuje tvárnosť zeme. Na základe tretieho textu necháme žiakov vyjadriť sa: Koho symbolom boli plamienky, oheň v treťom biblickom texte? Koho Ježiš poslal? Potom na tabuľu pripevníme obraz Ladislava Záborského (môžeme niekoľkými slovami predstaviť obraz i autora) a začneme výklad.
Výklad
Ježiš poslal svojho Ducha, Ducha Svätého. Duch Svätý je tretia Božia osoba jediného Boha. Učiteľ, Tešiteľ, Zástanca, Oživovateľ, Duch Pravdy, Oheň – Láska, ktorá zapaľuje ľudské srdcia a mení ich k dobrému. Sväté písmo ho predstavuje rovnakým symbolom vo všetkých troch úryvkoch a tým je oheň. Nie náhodou. Naznačuje hlbokú pravdu, že Duch Svätý je ten istý Boh kedysi, teraz i vždycky. Pán Ježiš pri nanebovstúpení prisľúbil apoštolom, že im zošle iného Tešiteľa. Na desiaty deň svoj sľub splnil, zoslal Ducha Svätého. Tento deň voláme Turíce. Veriť v Ducha Svätého znamená klaňať sa mu rovnako ako Bohu Otcovi i Synovi.
Ďalším symbolom Ducha Svätého je holubica:
- objavila sa pri krste Pána Ježiša, - oznámila koniec potopy keď priniesla olivovú ratolesť, - v antike holubicu považovali za symbol lásky, dnes je na celom svete znamením mieru, - pre kresťanov je vždy symbolom Ducha Svätého.
Čo spôsobil Duch Svätý?
- Zmenil ustráchaných apoštolov na odvážnych Kristových svedkov. - Duch, ktorého dostali, ich vnútorne zmenil, dal im odvahu vyznať Boha pre neveriacimi. - Apoštoli vyšli von z večeradla a vydávali svedectvo o Ježišovi Kristovi. - Tritisíc ľudí sa dalo pokrstiť – bol to deň zrodu Cirkvi, ktorá je tu pre všetkých. - Dal im svetlo, aby vedeli čo majú urobiť, čo majú povedať, schopnosť prorokovať, uzdravovať, konať zázraky. - Apoštoli prežili hlbokú istotu a radosť vo viere. - Už sa nebáli, neboli bezradní, skľúčení. - Videli zmysel života, mali odvahu a silu hlásať ďalej to, čo hlásal Ježiš Kristus.
Práca s Youcatom
Žiakov rozdelíme do štyroch skupín. Každá skupina si prečíta vybrané body v Youcate (žltý),diskutujú o nich v skupine a postupne každá skupina predstaví výsledky svojej práce ostatným:
1.skupina: Duch Svätý v Ježišovom živote: str.73/ 114, str. 74 - citát pápeža Benedikta XVI.
2. skupina: Duch Svätý v Starom zákone str.74/116, citát Hebrejom 1, 1
3. skupina: Duch Svätý v živote Panny Márie str. 75/117, citát Lk 1, 35
4. skupina: Duch Svätý v Cirkvi dnes? str. 76/119, citát Jn 16,12-13 (buduje a vedie Cirkev)
Formovanie postojov
Uvažujeme nad otázkou: Pôsobí Duch Svätý aj v mojom živote? K úvahe použijeme Youcat (žltý), str. 76/120, citáty a výroky o Duchu Svätom. Je potrebná moja spolupráca s Bohom a modlitba.
Práca žiakov - Dary Ducha Svätého
Žiaci pracujú vo dvojiciach alebo trojiciach (podľa počtu žiakov). Každá skupinka vystrihne z papiera jeden plameň - ohnivý jazyk a fixou vpíše na neho jeden dar Ducha Svätého. Kým žiaci pracujú, do stredu dáme bielu šatku a na ňu sviecu. Dvojice (trojice) prichádzajú a kladú plamene na šatku, vysvetlia všetkým o aký dar ide: múdrosť, rozum, rada, sila, umenie, nábožnosť, bázeň Božia.
Tvorba plagátu – ovocie Ducha Svätého
Jeden žiak prečíta úryvok zo Svätého písma Gal 5, 22-23. Žiakom kladieme otázky na porozumenie textu. V Youcate (oranžový) – Príprava na birmovanie, str. 62: žiaci postupne vymenujú ovocie Ducha Svätého (9) aj to, ako Youcat tieto dary vysvetľuje. Úlohou žiakov je teraz vytvoriť plagát s názvom Dary Ducha Svätého alebo Ovocie Ducha Svätého. Skupinu môžeme rozdeliť na chlapcov a dievčatá a samostatne vytvoria plagát na dary a ovocie Ducha Svätého.
Prehĺbenie
V prepojení na afektívny cieľ si spolu so žiakmi chceme uvedomiť a oceniť hodnotu pre náš život a tou je: akú veľkú lásku a starostlivosť nám prejavil Boh Otec i Syn tým, že zoslal Ducha Svätého. Ak človek má čisté srdce a spolupracuje s Duchom Svätým, ovocím jeho života je: láska, radosť, pokoj, zhovievavosť, láskavosť, dobrota, vernosť, miernosť, zdržanlivosť.
ZÁVER
Úloha: Zapamätať si sedem darov Ducha Svätého a ovocie Ducha Svätého. Praktizovať návyk modlitby k Duchu Svätému.
Modlitba
Každý žiak si zapáli svoju sviečku od tej, ktorá je na bielom kruhu a spolu sa pomodlíme modlitbu k Duchu Svätému z Youcatu (oranžový) – Príprava na birmovanie, str. 62 (ak ho žiaci nemajú – modlitbu nakopíruje) alebo vlastnými slovami: Bože – Duch Svätý, darca všetkých darov, prosíme ťa o dar múdrosti, aby náš život bol tebe na chválu a nám na spásu: prosíme ťa vyslyš nás (žiaci po jednom pridávajú prosby o ďalšie dary). Amen. Hodinu ukončíme spevom piesne k Duchu Svätému.
Spracovala: Božena Nemčíková
Použité zdroje: L. Záborský: Zoslanie Ducha Svätého http://www.obrazyfork.sk/produkt-detail/zoslanie-ducha-svateho-0 Youcat – Katechizmus katolíckej Cirkvi pre mladých Youcat – pre birmovancov.
|