Duch Svätý - Duch lásky /katechéza/
Publikované :: 2017-05-31 08:55:58
Cieľová skupina: žiaci 1. stupňa
Cieľ:
Kognitívny: - vymenovať rôzne cudzie jazyky a porovnať niektoré slová v jednotlivých jazykoch - odpovedať na otázky z textu, o papagájovi Alexandrovi, - porovnať dva obrazy - obraz El Grega – Zoslanie Ducha Svätého a obraz z maľovánky, - pomenovať dar, ktorý bol zoslaný na apoštolov a ľudí na Olivovej hore, - zdôvodniť potrebu uvedeného daru, - prosiť o dary pre seba.
Afektívny: - oceniť dary Ducha Svätého.
Psychomotorický: - formulovať krátke modlitby k Duchu Svätému, naučiť sa vnímať, že Duch Svätý k nám hovorí cez ľudí.
Pomôcky: text o papagájovi Alexandrovi, text Svätého písma Sk 2,1-11, obraz Zoslania Ducha Svätého (El Greco) a obraz na vymaľovanie pre každého žiaka, pestré farbičky.
Metódy: rozprávanie, práca s textom – porozumenie textu, kreslenie.
Formy práce: individuálna, frontálna.
Stratégia: kerygmatická.
ÚVOD
Modlitba Môže byť vlastnými slovami, poďakovanie za stretnutie.
Motivačný príbeh - Papagáj Alexander Papagáj Alexander bol známy jazykovedec a autor niekoľkých slovníkov. Fascinovali ho vtáčie jazyky. Bol autorom veľkého slovníka štebotania, encyklopédia hvízdania a hudrania; malý lexikón tokania a klepania zobákom a malý slovník orlieho jazyka. Bol vo vtáčích jazykoch jednoducho talentovaný. Jedného rána si zmyslel, že bude skúmať ľudské zvyky. Možno sa mu iba zdá, ale ľudia sa asi spolu rozprávajú. Všetky tie zvuky, ktoré vydávajú, veď to môže byť reč. Alexander sa rozhodol preveriť túto vec. Priletel na sionský svah a pristál na konári stromu, odkiaľ mal na ľudí dobrý výhľad. Zaujímali ho ľudské hlasy, ktoré sa bolo počuť z každej strany. „Je to možné, aby ľudia mali svoj jazyk? Neuveriteľné! Môžu sa dorozumievať rečou, ako my zvieratá? To by nás zblížilo a zmenilo teóriu o ľuďoch!“ Papagáj rýchlo nadobúdal cvik vo vychytávaní rôznych tónov, zvukov, farieb, modulácií. Všetky zistenia si starostlivo zapisoval, ale stále nerozumel ľudskému jazyku. Postupne však rozlíšil niektoré mená, ktoré sa opakovali. Peter, Šimon, Ján, Jakub...., učeníci a zdá sa mu, že počul i slovo učiteľ. Deň čo deň sa stretávajú na tom istom mieste, rozprávajú o niečom a zdá sa, že na niečo čakajú. Rozhodol sa, že bude bádať trpezlivo a vyčká. Nemusel ani dlho čakať, zrazu sa strhol vietor a objavili sa ohnivé jazyky. Všetci ľudia ostali zaskočení. Alexander zo zvedavosti vyletel na okno a počúval. Zrazu začal rozumieť významu slov a rozlišovať jednotlivé jazyky. „Čo sa to deje? Spôsobili to azda plamene? Počuť reč Partov, Médov, Elamčanov, obyvateľov Mezopotámie, Judey a Kappadócie, Pontu a Ázie, Frýgie a Pamfýlie, Egypta a líbyjských krajov okolo Cyrény, prisťahovaných Rimanov, Kréťanov i Arabov. Všetkému rozumiem, čo za plameň to nado mnou plápolá?“
Porozumenie textu Učiteľ kladie otázky: - Kto bol hlavný hrdina príbehu? - Čo ho zaujímalo a čomu sa venoval? - Čo zistil? - Koho pozoroval a kto boli títo ľudia? - Kde sa mohol odohrávať tento príbeh a kedy? - Čo na tomto príbehu nie je pravdivé? – že papagáj všetkému rozumel a že nad ním plápolal plamienok...
HLAVNÁ ČASŤ
Čítanie textu Svätého písma v prepojení sa obraz Aby sme si tento príbeh porovnali s textom Svätého písma, potrebujeme ho pozorne vypočuť. Dozvieme sa viac, dozvieme sa i to, kde presne sa udalosť odohrala a že kto je to, kto i nám otvára srdce a myseľ, aby sme porozumeli tomu, čo k nám hovorí v iných jazykoch.
Jeden žiak prečíta text zo Svätého písma.
Po prečítaní učiteľ ukáže obraz Zoslanie Ducha Svätého od El Greca. Poukáže na to, že to, o čom sme čítali je namaľované na tomto obraze. Žiaci pozorujú obraz a hovoria, čo vidia. Po krátkej činnosti sa vráti k biblickému textu nasledujúcimi otázkami: - Akými jazykmi hovorili Perti, Médi, Elamčania, ľudia Judey? - Aké jazyky poznáte? - Ako sa v rôznych jazykoch povie slovo napr. nedeľa? - Čo sa tým dá získať, keď sa vieme dorozumieť viacerými jazykmi? - Kto je darom rôznych jazykov? - Kto dal ľuďom tento dar?
Pieseň Učiteľ pustí audio a upozorní žiakov, aby počúvali slová piesne: Duchu Svätý príď z neba, môžeme pustiť http://www.youtube.com/watch?v=KWdvz4X-EcA Po piesni kladie otázky: - Kedy ste už túto pieseň spievali? - Kedy je vhodné spievať túto pieseň? – na Turíce, pri prosbe o dary Ducha Svätého, na začiatku školského roka, pred učením, pred písomkou a pod. - Koho prosíme v tejto piesni? - O čo prosíme v tejto piesni?
Formácia a prehĺbenie obsahu
- Kto je darcom rôznych jazykov, kto dal ľuďom tento dar? - Načo im bol tento dar? - Aké dary potrebujeme my? - Kedy ich potrebujeme? - Akými jazykmi môže k nám hovoriť Duch Svätý? – pre nás môže byť cudzí jazyk práve to, čo nepočúvneme. Stáva sa, že ak nám mamka alebo ocko povie, aby sme niečo urobili a my to neurobíme, položí nám otázku: Nerozumel si? A naozaj, vtedy pochopíme, že asi sme nerozumeli, ak to nechceme urobiť a pritom oni nám chcú dobre. Teda vidíme, že často najmenej zrozumiteľným jazykom je i náš materinský jazyk. Mali by sme preto každý deň prosiť Ducha Svätého takto: Duchu Svätý, pomôž mi, aby som porozumel a pochopil, čo mi hovoríš hlavne cez ľudí, ktorí ma majú radi a ktorí mi chcú dobre. Prípadne učiteľ môže poprosiť žiakov, ako by ináč prosili o dary (takýmto prehĺbením obsahu sa vyhneme tomu, aby žiaci prosili iba o hmotné dary).
Práca s obrázkom
Deti dostanú obrázok, ktorý budú maľovať. Katechéta ich upozorní, že pestrosť darov je tak rôzna, že bez ohľadu na to, ako v skutočnosti maľujeme tváre a oblečenie, majú vymaľovať čo najpestrejšie postavy a plamienky, aby sa týmto obrázkom znázornilo to, že ľudia si porozumeli a prijali dary Ducha Svätého. Oni tieto dary prijali, nenechali si ich pre seba, ale ich využívali pre dobro ostatných. A my to vyjadríme pestrosťou farieb. Počas práce môže znieť tichá hudba.
ZÁVER
Po ukončení práce môžu pod obrázok dopísať, ako sa volá jazyk, ktorému všetci ľudia rozumejú (Je to jazyk lásky). Stretnutie možno ukončiť spoločnou prosbou o dar lásky, odpustenia, úprimnosti a radosti.
Spracovala: Klára Soľanová Použité zdroje: http://biblequestion.wordpress.com/2011/05/06/speaking-gods-message/ www.gratismalvorlagen.com Katechéza: Duch Svätý, autorka : Dorota Szlendak, in Katecheta num. 5/2013, wyd. Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha w Poznaniu
|